Вітаю 10-А клас!
Приєднуйтесь до ClassRoom
https://classroom.google.com/c/MTQ1NjIzNjA2MDg2?cjc=w43gaxw
04.05.2020 Підготовка до контрольної роботи
Складне речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку. Текст як одиниця мовлення й продукт мовленнєвої діяльності
І варіант
Прочитайте текст і виконайте завдання 1─ 6.
[1] Своєрідним
жіночим оберегом в Україні завжди був віночок.
[2] Його виплітали з різних квітів від весни до
осені. [3] Останнім у році був віночок із золотавого кленового листя. [4]
До вінка впліталося багато різних квітів з лікарськими
властивостями: ружа і деревій,
безсмертник і любисток, волошка і
ромашка, незабудка і цвіт калини. [5] Почесне місце у вінку належало деревію.
[6] Трав’янисту рослину ще називають
деревцем. [7] Його насіння розносить вітер на велику відстань. [8] Воно
невибагливе до навколишнього середовища.
[9] Деревій є символом
нескореності у вінку.
Завдання 1─ 6 мають по
чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну
відповідь
1. Стиль тексту
А художній Б
розмовний
В публіцистичний Г
науковий
2.За типом мовлення
текст є
А описом
з елементами розповіді
Б розповіддю
з елементами роздуму
В розповіддю
Г описом
3.Засобом міжфразового
зв’язку 1 і 2 речення є
А синонім Б
спільнокореневе слово
В сполучник Г
займенник
4.Засобом міжфразового
зв’язку 5 і 6 речення є
А синонім Б
спільнокореневе слово
В сполучник Г
займенник
5. У ССЦ речення поєднані
А ланцюжковим
зв’язком Б
паралельним зв’язком
В ланцюжковим
і паралельним
6. Тематичним реченням є
А 1 Б
3
В 4 Г
9
Завдання 7─ 10 мають по чотири варіанти відповіді,
серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь
ІІ рівень
7.Складне речення з різними видами зв’язку є в рядку
А Якщо придивитися до квіточки каштана,
то можна помітити на ній барвисті плями.
Б
Щодалі хвиля більшала, проте козаки були байдужі до неї: не первина їм в море
ходити.
В Я довго лежу і слухаю, як дзвонить у
такт дзвонів степу моє серце.
Г У
верховіттях вітер колобродить, сумує стежка дичками внатрус.
8. Складне речення із
сурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком є в рядку
А А малі хлопці
йшли з рукавицею, у якій повно зерна: пшениці, жита, ячменю, вівса, гороху.
Б Уже травень засвітив свічки каштанів
білі, і йде в квітках весна у рідному краю, я так його люблю, що передать не в
силі в закоханих словах усю любов мою.
В Над річкою, в
чистім полі, могила чорніє; де кров текла козацькая, трава зеленіє.
Г Нині кожен має
бути людиною в людстві, щоб кожним нервом відчувати його болі і тривоги.
9. Складне
речення із сурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком є в рядку
А Одного весняного
ранку, коли під моїм вікном брунькував фіолетом бузок і на ранніх яблунях
розпускався рожево-білий цвіт, я вийшов з хати на подвір'я і став як
зачарований, - у саду дзвінко витьохкувала якась незнайома мені пташка.
Б Дехто і мене пізнає - догадуюсь по несподіваних
окриках позаду; чим я більше наближаюся додому, тим тяжче стає від ваги тих несподіваних
тривожних окриків.
В Удень я
здригався, коли чув за собою тінь від людини, з огидою слухав ревучі потоки
людського життя, що мчали назустріч, як дикі коні.
Г У п'ятницю, перед самою війною, сон мені
приснився: вийшла я з хати, стала на взгір'ї, а внизу наш Дніпро і Кошова
поєдналися, розкинулися, як небеса прозові.
10. Складне речення із безсполучниковим і підрядним
зв’язком є в рядку
А
Село також у тумані, але з гори видно, як сонце прудко біжить десь із поля.
Б День той ткався і ткався із різних
настроїв, у яких переважав радісний, та
подеколи до
нього долучався і сумний.
В Так це ім’я прилипло до Івана,
пізніше письменник додав до нього прізвище
Черемшина, яке
взяв від назви річки Черемош.
Г Сиплеться, осипається листя, гнуться,
горбляться берези, плаче і посміхається крізь сльози осінь і натрушує журбу на
мою наболілу душу.
Завдання 11-14
передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ,
доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ
11.Установіть відповідність між видом речення та
прикладом.
Вид
речення
1 складносурядне
2 складнопідрядне
3 безсполучникове
4 складне з різними
видами зв’язку
|
Приклад
А Синіє ранок, і роса
горить, до хвилі хвиля ще не гомонить.
Б Там завжди перемога,
де панує згода.
В І серце болем
стрепенуло, і дивним подихом війнуло над неостудженим чолом.
Г Мовчить просіка, наосліп
єднаючи верховіття беріз.
Д Глянув на море –
серце стиснулося від страху.
|
12. Установіть відповідність між видом складного
речення та його прикладом.
Вид
речення
1 складносурядне
2 складнопідрядне
3 безсполучникове
4 складне з різними
видами зв’язку
|
Приклад
А Не говори печальними
очима те, що бояться вимовить слова.
Б Діти плачуть, і
плачуть дерева.
В Дні минають – і
лік їх загубиш, бо зробилися ночі
малі.
Г Жовті квіти, як
важкі піски, осипаються.
Д Люди до неї говорять — не чує, не слухає.
|
13.Установити
відповідність між складними синтаксичними конструкціями і кількістю умовно
простих речень, що входять до складу їх.
1 Ще кожна нить дзвенить промінням в небі, вогнем зеленим грає верховіть,
іще поезія гостить у тебе, як на весіллі молодість гостить.
2 На вогонь можна дивитися нескінченно й щоразу бачити в ньому щось нове,
але потім настає мить, коли вже ні про що не думаєш, коли просто дивишся й не
знаєш, що з тобою.
3Те єднання землі й неба щемить у грудях тривогою
вічності, людина відчуває себе новонародженою перед красою життя, і сяйво
добра освічує їй душу.
4 Разом з лелеками приходила весна, земля
прокидалася й виповнювалася знову безліччю істот: жаби кумкали, жайворонки
вимірювали піснями височінь неба, бджоли стрімко проносилися над головою, а
джмелі особливо довірливо щось проказували до розцвіченої кропивки.
|
А 3
Б 4
В 5
Г 6
Д 7
|
14. Установіть відповідність між
складними синтаксичними
конструкціями та їх типами
1 сурядний і підрядний зв'язок
2 безсполучниковий і підрядний зв'язок
3 безсполучниковий і сурядний зв'язок
4 безсполучниковий, сурядний і підрядний зв'язок
|
А Яблуня гупнула яблуком, зітхнув спросоння
татарський брід, а з хмари ошелешено вискочив місяць, і на подвір'ї ожили
чорнобривці, кущі жоржин і глечики, що скапували на землю росу.
Б У весняному,
срібному небі виграють жайвори, а я стою в малиннику на місці солов'їної
вишні і, примруживши очі, дивлюся в небесну глибінь, згадуючи солов'я,
якого в дитинстві наполохав.
В Спросоння озвалися качки, скинулася риба, пропливла
купина, од якої повіяло татарським зіллям.
Г Є в таку
пору бентежна єдність між людиною й тишею природи; природа думає про вічний
перепочинок людини, а та - про завтрашній день
Д Свого часу академік Сахаров попереджав, що існує
цілий ряд ознак, які вказують на те, що з другої половини ХХ століття людство
вступає в критичний і відповідальний період своєї історії.
|
ІІІ рівень
17.Запишіть
речення, розставивши
пропущені розділові знаки. Побудуйте
його структурну схему. Підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом
частину мови, дайте загальну характеристику всій конструкції й компонентам як
простим реченням (3б)
Тоня скочивши з машини одразу підбігла до батька
защебетала ще й під руку демонстративно
взяла щоб показати перед льотчиками що вона не соромиться батька хоч він і в такому вигляді.
ТРЕНУВАЛЬНЫЙ ТЕСТ ТУТ
Активний до 07.05.2020
ТРЕНУВАЛЬНЫЙ ТЕСТ ТУТ
Активний до 07.05.2020
30.04.2020 Тема уроку: Види й засоби міжфразового зв'язку Домашнє завдання:Параграф 35, стор.127, домашня вправа
28.04.2020 Контрольний диктант за ІІ семестр.
24.04.2020 Тема уроку:
РЗМ15. Контрольний вибірковий письмовий переказ тексту наукового стилю.
22.04.2020 Тема уроку: Текст основні ознаки його. будова тексту. мікротема й абзац.Ключові слова в тексті та абзаці.
Домашнє завдання
1. Пройди за посиланням та подивись урок.
Відеоурок ТУТ
2. Опрацюй матеріал підручника сторінка 120, виконай домашню вправу на сторінці123.
17.04.2020 Повторюємо члени речення
Відповіді надіслати учителю на Вайбер
1. З’ясуйте, яким членом речення є
виділені слова в прикладах.
Члени
речення
|
Приклад
(виділене слово)
|
1 підмет
|
А Над
гаєм синім малюють блискавки грозу.
|
2 присудок
|
Б Навшпиньках підійшов вечір.
|
3 обставина
|
В Линьте, хмари,
ой прилиньте, хмари.
|
4 додаток
|
Г Щось мріє гай над річкою.
|
Д Неробство – найбільше каліцтво.
|
2.
Члени
речення
|
Приклад
(виділене слово)
|
1 підмет
|
А Йому
бракує не вміння, а бажання.
|
2 присудок
|
Б Неробі
й ложка замала здається.
|
3 означення
|
В Пречиста
блакить ясніє у небесній високості.
|
4 додаток
|
Г По
вулиці йду і, здається, уперше розплющив я очі на світ.
|
Д Любить свій край – це для народу жити.
|
3.
Члени
речення
|
Приклад
(виділене слово)
|
1 присудок
|
А У
небі летіли гуси з далекого краю.
|
2 означення
|
Б Тихо повіває вітерець.
|
3 додаток
|
В Зашуміла
вітами стара тополя.
|
4 обставини
|
Г Старого горобця на
полову не зловиш.
|
Д Мене
захопило його почуття гумору.
|
4.
Члени
речення
|
Приклад
(виділене слово)
|
1 підмет
|
А Бажання заспівати переповнювало
Олену.
|
2 присудок
|
Б Ліс
очерету хилиться п’яний, дивиться мрійно у воду.
|
3 означення
|
В Устами
спраглими в цю мить всю хмільність світу хочу спити.
|
4 додаток
|
Г Сила
та розум – краса людини.
|
Д Швидко
наближався літній світанок.
|
5.
Члени
речення
|
Приклад
(виділене слово)
|
1 підмет
|
А Дівчина-пілот
над рідною землею веде стрімкий літак у мрійну далечінь.
|
2 означення
|
Б З-за
густого гайка соняшників виглянула стріха оселі.
|
3 обставина
|
В Троє
плавців швидко наближалися до корабля.
|
4 додаток
|
Г У
вікна зазирнула гілочка яблуні.
|
Д Понад
берегом принадливо зеленів гайок.
|
6.
Члени
речення
|
Приклад
(виділене слово)
|
1 підмет
|
А Солов’їними піснями ситий не будеш.
|
2 означення
|
Б Люблю співати українські
пісні.
|
3 обставина
|
В Не
кидай слова на вітер.
|
4 додаток
|
Г І плакати –
це також щастя.
|
Д Жити
– народу служити.
|
15.04.2020
Повторюємо орфографію
Написати самодиктанти та надіслати учителю на Вайбер
САМОДИКТАНТИ
1. Заб(и/е)рати, л(е/и)вада,
контрас(т)ний,
ус(т)ний, коза(кц/ц)тво, пари(жс/з)ький, Гор(ь)кий, вишен(ь)ці, л(ьо/йо)н,
л(ьо/йо)довий, Лук(’)ян, моркв(’)яний, бур(’)ян, зна(н/нн)я,
совіс(т/тт)ю, ні(ч/чч)ю, (с/з)хопити, (з/ш)шити, пр(е/
и)гарний, пр(е/и)міський, пр(е/и)стол, опера («)Тарас
Бульба(»), орден («)Ярослава Мудрого(»), (Д/д)онжуан,
ва(н/нн)а, пі(ц/цц)а, (пів)книги, (радіо)зв’язок, (пліч)(о)
(пліч), (з)поміж, (не)вгавати, (аби)чий, (полу)мисок,
(максі)одяг.
*******************************************************
2. (Пів)аркуш, (напів)імла, випус(к)ний, хвас(т)ливий,
перехрес(т)ний, бру(т/тто), міро(ш/ч)ник, каза(хс/с)ький,
нью-йор(кс/с)ький, лікар(ь)ський, русал(ь)чин, черв(’)як,
нам(’)ятий, бур(’)я, качи(н/нн)ий, гости(н/нн)ість, (з/
с)ходже(н/нн)я, пр(е/и)амбула, пр(е/и)солений, станція
метро («)Дарниця(»), пісня («)Три зозулі(»), ла(т/тт)е, Го(л/
лл)андія, (пів)огірка, (пів)Європи, (біло)крівці,
(анти)історичний, (екстра)клас, (будь)хто, (ні)(про)(що),
(по)весняному, (на)(швидку)(руч), (ледве)ледве,
(з)середини, (архи)диякон, (астро)корекція.
______________________________________________________
10.04.2020 Вітаю! Прочитай текст(подібний до ЗНО), дай відповіді на питання, надійшли на перевірку на ВАЙБЕР, обов'язково підпиши роботу біля числа.
текст для аудіювання
08.04.2020 Вітаю!
Диктант № 20
У кожного свій пів/день
І. Запишіть текст, виправивши орфографічні та пунктуаційні помилки.
Відлітаючи на пів/день ластівки сіли ві..почити на дер…во під яким був курник. Вони говорили про те як чудово на пів/дні і тими бесідами захопилась одна курка. Раптом вона подумала Я теж хочу на пів/день Набравшись відваги вискочила на огорожу повернулася на пів/день і спіймавши попутний вітер пол…тіла що/духу. Що/правда за де/кілька метрів курка гепнулася в яблуневому саду. І тут вона побачила рай на з…млі тінисті широкі дерева соковиті яблука опудало й навіть сторожа! Повернувшись вона із/захватом ро..повідала про все іншим курям.
І от ластівки знову сіли на дер..во й заговорили про пів/день.
Але тепер кури вже не/мовчали як за/звичай. Почувши про
море скелі пісок вони сказали Які скелі й пісок Що ви верзете
От у нас є свій курячий авторитет Й уславл…на літунка
почала г…рячково ро..повідати про яблука опудало й сторожа.
Он він який пів/день сказали кури А те що ро..повідаєте ви
це просто якась маячня якій ви самі не/вірите а іншим тіл..ки
туман…те голову. Тепер ми самі все знаємо.
Ластівки якось зага…ково всміхнулися й ні/чого не/кажучи
пол..тіли на пів/день.
174 сл. З книжки «365 притч»
ІІ. Наголошуйте правильно: ластівкИ, курнИк, кУрям, кУри.
ІІІ. Виконайте тестові завдання до тексту.
1. Виділене слово є підметом у реченні А дерево Б вони В вітер Г рай
2. Займенником є слово А про Б вже В самі Г тільки
3. Разом треба писати усі слова, ОКРІМ А пів/день Б що/
духу В що/правда Г із/захватом
4. Синонімом до слова «маячня» є А ганьба Б нісенітниця В
брехня Г наклеп
5. У знахідному відмінку вжито слово А ластівки Б курник
В огорожу Г метрів
Написаний у зошиті диктант сфотографувати та надіслати вчителю

03.04 Вітаю! параграф 32(правила!).
Пройди за
посиланням join.naurok.ua, введи код 831042 та виконай тест.(Завдання активне до 8.04.2020)
03.04 Вітаю! параграф 32(правила!).
Пройди за
посиланням join.naurok.ua, введи код 831042 та виконай тест.(Завдання активне до 8.04.2020)
01.04 Пройди за посиланням join.naurok.ua введи код 405875 та виконай тест.(Завдання активне до 6.04.2020)
01.04 Пройди за посиланням join.naurok.ua введи код 405875 та виконай тест.(Завдання активне до 6.04.2020)
30.03 Домашнє завдання: параграф 32(правила!), сторінка 115 (порядок синтаксичного розбору речення з різними видами зв'язку), сторінка 113 вправа 2. Зробити синтаксичний розбір 1,5 речень за схемою.
Зразок синтаксичного розбору складного речення з різними видами зв'язку
Спартак дізнався від неї, що прибула нова партія полонених і серед них є кілька студентів (О. Гончар).
1. Це речення складається з трьох простих речень.
2. У ньому сполучниковий вид зв'язку, між першим і другим реченням — підрядний, між другим і третім — сурядний.
3. Це складнопідрядне речення з однорідною підрядністю.
4. Між першим і другим реченнями ставиться кома, тому що між ними підрядний зв 'язок; між другим і третім реченнями кома не ставиться, тому що в них є спільне головне речення.
5. Перше речення: розповідне, неокличне, двоскладне, поширене, неповне; підмет — Спартак, виражений іменником; присудок (простий дієслівний) — дізнався, виражений дієсловом; дізнався (від кого?) від неї (непрямий додаток, виражений особовим займенником із прийменником у родовому відмінку).
Друге речення: розповідне, неокличне, двоскладне, поширене, неповне; підмет — партія полонених, виражений словосполученням двох іменників; присудок (простий дієслівний) — прибула, виражений дієсловом; партія полонених (яка?) нова (узгоджене означення, виражене прикметником).
Третє речення: розповідне, неокличне, двоскладне, поширене, неповне; підмет — кілька студентів, виражений словосполученням числівника з іменником; присудок (простий дієслівний) — є, виражений дієсловом; є (серед кого?) серед них (непрямий додаток, виражений особовим займенником із прийменником у родовому відмінку).
Зразок синтаксичного розбору складного речення з різними видами зв'язку
Спартак дізнався від неї, що прибула нова партія полонених і серед них є кілька студентів (О. Гончар).
1. Це речення складається з трьох простих речень.
2. У ньому сполучниковий вид зв'язку, між першим і другим реченням — підрядний, між другим і третім — сурядний.
3. Це складнопідрядне речення з однорідною підрядністю.
4. Між першим і другим реченнями ставиться кома, тому що між ними підрядний зв 'язок; між другим і третім реченнями кома не ставиться, тому що в них є спільне головне речення.
5. Перше речення: розповідне, неокличне, двоскладне, поширене, неповне; підмет — Спартак, виражений іменником; присудок (простий дієслівний) — дізнався, виражений дієсловом; дізнався (від кого?) від неї (непрямий додаток, виражений особовим займенником із прийменником у родовому відмінку).
Друге речення: розповідне, неокличне, двоскладне, поширене, неповне; підмет — партія полонених, виражений словосполученням двох іменників; присудок (простий дієслівний) — прибула, виражений дієсловом; партія полонених (яка?) нова (узгоджене означення, виражене прикметником).
Третє речення: розповідне, неокличне, двоскладне, поширене, неповне; підмет — кілька студентів, виражений словосполученням числівника з іменником; присудок (простий дієслівний) — є, виражений дієсловом; є (серед кого?) серед них (непрямий додаток, виражений особовим займенником із прийменником у родовому відмінку).

20.03 Перевірте себе!
Дитинство лісових котів
У травні,(підрядне речення) коли ліс починає вкриватися яскравим зеленим листям, а навкруги вирує сезон народження й вигодовування тварин-дитинчат, (закінчилося підрядне речення)на світ з’являється пухнастий звір. Хоч ще зовсім маленький, сліпий та безпомічний, проте лісовий кіт – (присудок)майбутній хижак. Ця подія може відбутися в густих лісах Карпат, (однорідні)або в плавнях пониззя Дністра, або ж у балках, дубових і змішаних (дкм)лісових масивах Поділля.
Кошенята розплющують очі, (підрядне речення)коли їм виповнюється тиждень-півтора. Але залежати від (прикладка)матері-кицьки вони будуть ще довго. Спочатку малята чекають її з полювання в лігвищі,(однорідні) потім обережно виходять зі сховку,(однорідні) граються, пізнають навколишній світ.
Граючись(дпс), маленькі пухнастики з’ясовують,(підрядне речення) хто з них головний. Такі ігри – репетиція дорослого життя, бо саме ці комплекси рухів знадобляться кошенятам для пошуку,(однорідні) вичікування та переслідування здобичі, (однорідні)для спілкування з протилежною статтю та бійок між самцями в сезон спарювання. Але поки що до цього далеко(складне речення), і мати супроводжує малих,(однорідні) а в разі небезпеки подає різкий сигнал, (підрядне речення) вони встигли зачаїтись і сиділи дуже тихо. Самі кошенята далеко від лігвища не відходять,(підрядне речення) бо легко можуть стати здобиччю хижого птаха,(однорідні) куниці,(однорідні) лиса чи людей.
________________________________________________________
Комментариев нет:
Отправить комментарий